czwartek, 2 lutego 2012

Gdy CS to już za mało

Gdy CS to już za mało

Autorem artykułu jest Miłosz Rożański



Gry komputerowe FPS jako popularny gatunek są cenione za możliwość rywalizacji pomiędzy graczami, jak i za wartką akcję. Wyniki sprzedaży najnowszego Call of Duty potwierdzają również zasadę iż ważna jest realistyka pozwalając na chwilę zapomnienia. Porównajmy dzisiaj ASG w grami typu FPP/FPS

Tajemnica popularności FPP/FPSów

Rodzina gier komputerowych jest bardzo wyraźnie rozgałęziona, widać w niej wyraźny podział na poszczególne gatunki min. takie jak strategie, gry sportowe, przygodowe, logiczne czy właśnie gry akcji. Każdy z gatunków ma do zaoferowania zupełnie inne doznania i wartości, dzisiaj skupimy się na tych ostatnich, a wchodząc głębiej na grach typu FPP?FPS czyli tradycyjnym strzelankom.

Jako osoba nie tytułująca się specjalistą lecz o dużym doświadczeniu wyróżnić mogę trzy podpunkty.

1) Grywalność

Wiele gier o niekoniecznie powalającej grafice jak na przykład tytułowy Counter Strike wciąć dominuje jako jedna z najpopularniejszych sieciówek. Jedną z jej zalet (która również może być wadą) jest prostota i brak skomplikowanych działań. Sterowanie jest przyjemne i instynktowne, a ludzi niezbyt wymagających nigdy nie zabraknie. Dlatego też grywalność umieściłem na pierwszym miejscu. Gry z niedopracowanym systemem sterowania odpadają w przedbiegach i powód jest chyba oczywisty, nikt z nas nie chciałby biegać w butach utrudniających poruszanie się.

2) Grafika

Wartość sama w sobie, im bardziej realistyczna i dopracowana grafika, im mniej niedopracowanych detali skupiających nasz gniew oraz uwagę tym lepiej. Gracz chcę przez chwile poczuć się jak żołnierz i zapomnieć o otaczającym go świecie, realistyczna grafika pozwala na łatwiejsze uśpienie czujności mózgu i przejścia do świata gry.

3) Realistyka gry

Realistyka może być nie kiedy zaletą, nie kiedy również wadą. Klasyki takie jak Quake III Arena czy Unreal Tournament nie były by tym samym gdyby nie odrealnione prawa fizyki. Czy osiągnęły by podobny sukces? Tego już się nie dowiemy. Znowuż niedopracowania jakie znamy z trzeciej części Fallouta jak behemothy które po wybuchu granatu wylatują żywę na wyokość dwóch kilometrów potrafią zniszczyć cenne godziny wczuwania się w realia gry. Tak jak i w przypadku grafiki odpowiednio dobrana realistyka gry pozwala na to, aby gracz zapomniał o bieżących problemach i mógł się rozładować.

hala

(jedno z wielu pomieszczeń na hali ASG)

Co takiego posiadają gry czego nie posiada ASG?

1) Grywalność

Bardzo łatwy system sterowania, po prostu jakbyśmy urodzili się z tym od dziecka ;) Możliwość dostania kulką i rywalizacja ze znajomymi również dostarcza wiele satysfakcji. Jedynym problemem może być jedynie dobranie odpowiedniego miejsca do prowadzenia rozgrywki. Miejsce musi być zabezpieczone i trzeba uważać na „cywili”. Środowiska ASG w Krakowie często wybierają na miejsce rozgrywki tereny stricte wojskowe takie jak forty czy popularny poligon Pasternik. Stworzenie takiej rozgrywki wymaga jednak ogarniętych ludzi którzy dobrze się bawiąc wciąż pozostaną maksymalnie czujni i skupieni. Oczywiście rozgrywki w plenerze najlepiej prowadzić w sezonie, do niedawna sezon zimowy był po prostu sezonem martwym. Na szczęscie niedawno dla wytrawnych graczy udostępniona została pierwsza w pełni profesjonalna Hala ASG w Krakowie przy ulicy drożdżowej co umożliwia rozgrywki na najwyższym poziomie przez cały rok. Jest to również najlepsza opcja dla ludzi bez odpowiedniego doświadczenia, teran całkowicie odcięty od cywilów, a teren stworzony dokładnie pod ten rodzaj gry. Nie ma co się kłócić iż ASG grywalnością pobija CS'a i wszystki inne gry komputerowe zebrane razem.

2) Grafika

Ekhm, gdy wymyślą silnik graficzny i odpowiedni sposób przekazu danych do naszego mózgu to podpinam się do matrixa, póki co żadna gra nie jest w stanie nawet zbliżyć się graficznie do pełnowymiarowego świata w trybie offline.

3) Realistyka

Tak jak i przy grafice kilka kwestii pozostaje bezdyskusyjnych. Jednak doatkowymi atutami ASG jest fakt iż broń którą grasz jest wierną repliką. Większośc broni typu Air Soft Gun jest idealnym odwzorowaniem wbroni w wersji bojowej zarówno jeśli chodzi o wygląd, wagę czy samą obsługę. Bronie snajperskie strzelają celnie na sylwetkę po kilkaset metrów, aby przetrwać należy stosować prawdziwe wojskowe rozwiązania i sposób przemieszczania się, realistyka pełną gębą. Całkowity problem z zasięgiem broni znika natomiast na hali ASG gdzie wyjście do gry ze zajperką było by samobójstwem. Lecz poprzez ograniczenia w kondygnacjach nie istnieje szansa na „niedostrzelenie” do przeciwnika.

z4e9e8fd137e43

Co Ma ASG czego nie mają gry?

Darując sobie punktowanie wymienię kolejno: Aktywność fizyczną integrację z innymi ludżmi, możliwość wyłądowania gniewu, wyższe standardy pod każdym względem oraz przeżycia których póki co nie da się zastąpić żadnym programem.

Mam nadzieję iż chociaż w najmniejszym stopniu zachęciłem do zapoznania się z tematem ASG, czymś co dla mnie jako dla osoby związanej z paintballem od dłuższego czasu okazało się jeszcze lepszym wariantem. Środowisko ASG w Krakowie cały czas przyrasta, a sport ten jest coraz mocniej popularyzowany.

---

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz